Als businessanalist zoekt Ruben altijd naar het grotere plaatje achter de vraag. Niet alleen horen wat iemand wil, maar begrijpen waarom. Wie worden er nog meer geraakt? Past dit verzoek bij de langetermijndoelen van de organisatie? En hoe kun je het zó aanpakken dat ook toekomstige vraagstukken er baat bij hebben? Juist dat maakt zijn werk uitdagend en creatief.
Verder kijken dan de vraag
Inzicht geeft richting
Van losse vragen naar een doordachte oplossing
Een project waar hij met trots op terugkijkt, draaide om het verbeteren van de leverbetrouwbaarheid. De vraag: hoe kunnen we klanten tijdig en accuraat laten zien welke producten nog geleverd kunnen worden? Daarvoor moest informatie over productieplanning, voorraad en houdbaarheid worden samengebracht.
Samen met het team begon hij met het schetsen van het totaalplaatje. Hij stelde zich op als ambassadeur van de oplossing en zorgde ervoor dat elke volgende keuze aansloot bij het gezamenlijke doel. Door het proces continu te toetsen en mensen mee te nemen in het verhaal, bleef de aanpak helder en effectief.
Hij blijft scherp door zijn nieuwsgierigheid. Zo leert hij veel van collega’s met specifieke expertise, zoals op het gebied van domein-gedreven architectuur. Door vragen te stellen en actief kennis op te halen, vergroot hij zijn inzicht en leert onderbouwd keuzes maken. De les die hij hoe dan ook meeneemt naar zijn volgende opdracht? Eerst terug naar de kern: weet de business eigenlijk wel waarom ze iets wil? Ook, of juist, als er al een oplossing ligt.
“Ik stel me op als ambassadeur van de oplossing en zorg ervoor dat elke volgende keuze daarbij aansluit.”
Ruben – Business Analist